Wednesday, February 18, 2009

Larilah engkau sepantasnya, sejauhnya




Salam.
Kif hal ? Kuwais ? Alhamdulillah.
Post pada kali ini mungkin agak tidak mengikut tajuk. Tapi mungkin saya mahu menggambarkan senario diri yang sedang berlaku, di Mesir kini.

Suatu malam, dalam kira-kira 10 Feb 09, selepas maghrib aku tertidur selepas menyelesaikan amal fardiy, hingga Isyak. Tak sangka sempat juga ku bermimpi dalam tidur atau nap yang sebentar sahaja itu.

Aku melihat seolah-olah aku menyaksikan peristiwa yang kejam yang pernah berlaku di Mesir pada tahun 1966M. Iaitu hukum gantung 3 orang IM (Syed Qutb, Yusuf Hawwasy dan seorang lagi yang ku terlupa namanya). Yang terlihat di depan mataku ialah Syed Qutb. Beliau kulihat sangat tenang dalam menjalani hukuman tersebut. Aku nampak peristiwa itu dengan detail. Beliau berpakaian kot hitam yang memang menjadi pakaian kebiasaan orang Mesir. Kemudian tangannya diikat, serta kepala beliau dibalut dengan kain hitam. Muka tenang yang sangat mengkagumkan sesiapa yang melihat dirinya, termasuk diriku yang pada mulanya cemas, tetapi tenang setelah melihat air muka beliau.

Aku seolah-olah menjadi saksi ke atas hukuman ini.

Mimpiku tadi terus bertukar ke suatu pemandangan yang lain. Ini aku rasa lebih mengerikan.

Aku nampak sebarisan pemuda-pemuda dakwah beratur. Bukan untuk mengambil makanan atau untuk apa-apa, tetapi beratur untuk menerima hukuman mati. Di hadapan mereka adalah sebuah kolam yang dalam. Hukuman ini adalah hukuman mati lemas. Tak silap ku, mati lemas adalah mati yang paling seksa.

Yang menakjubkan adalah, pemuda-pemuda dakwah ini berebut-rebut untuk dijatuhkan hukuman terlebih dahulu mendahului sahabat-sahabatnya. Kemudian akhirnya dijatuhkan hukuman kepada salah seorang daripada mereka, dan ditenggelamkan ke dalam air. Selepas itu ruang atas kolam itu ditutup untuk tidak beri ruang untuk terapung dan bernafas. Dalam keadaan begitu, tangan pemuda itu membentuk tudingan ketika tahiyat akhir (jari telunjuk keluar dan jari lain digenggam) tanda La Ilaha illallah, dengan muka yang tenang.
Aku terbangun dengan denyutan jantung yang begitu kencang.

Aku beristighfar, dan menenangkan diri. Rasa rindu kepada Syed Qutb mula berputik. Aku segera melayari internet dan melihat serba ringkas biodata beliau, untuk menghilangkan sedikit rasa rindu kepada tokoh dakwah kontemporer ini.

Sungguhnya dakwah ini tidak akan mampu berkembang melainkan dengan jiwa-jiwa yang murni. Aku membayangkan situasi kedua dalam mimpiku tadi, seolah-olah di Malaysia akan berlaku seperti di Mesir, di mana ashabud dakwah (penghuni dakwah) itu akhirnya akan dihukum bunuh.

Aku rasa perkara ini tidak mustahil. Keyakinanku terhadap dakwah ini memang akan membawa kita (penghuni dakwah) ini ke satu medan pertempuran yang licik dan kejam. Akhirnya dakwah pada ketika itu tidak mampu berkembang melainkan dengan pengorbanan jiwa-jiwa para penghuninya. Sepertimana yang berlaku pada kisah Ghulam Dakwah (Ashabul Ukhdud), di mana dengan kematiannya sahaja, barulah mampu membuka pintu hidayah kepada satu masyarakatnya.

Seorang daie sejati ibarat seekor singa. Karat-karat jahiliyah yang ada dalam dirinya itu ibarat rantai-rantai besi yang mengikatnya. Apabila rantai-rantai itu dilepaskan, maka si singa akan pergi berlari sejauhnya, dan tidak akan kembali untuk diikat. Dia akan berlari dengan pantas untuk mencari mangsa seterusnya.

Ya, itulah dia seperti yang telah ditunjukkan oleh Singa Allah Hamzah Abd Muttalib. Beliau segera meninggalkan agama nenek moyang dan memeluk Islam bersama Kekasih s.a.w, padahal ketika itu beliau baru sahaja pergi memburu. Kepantasan dan kecekapan beliau dalam memilih cahaya daripada kegelapan menjadikan beliau dianugerahkan Sayyidus Syuhada' (Penghulu Syuhada') yang telah dibunuh oleh Wahsyi pada perang Uhud.

Sang pendakwah membenci kerendahan bumi dan mencintai keindahan terbang di langit. Hatinya lebih terikat kepada ketinggian, dan jauh dan cuba menjauhkan dari ikatan kerendahan di bumi. Itulah dia mujahid yang telah Allah sebutkan dalam surah An-Nisa' ;

"Dan Allah melebihkan kurniaan-Nya kepada mujahidin daripada orang-orang yang duduk, suatu ganjaran yang besar, darjat daripada-Nya, keampunan dan rahmat-Nya"

Itulah dia ibarat helang yang tinggi yang tidak suka terbang rendah. Sepertimana yang diceritakan oleh Abd Wahhab Azzam ;
قلت للصقر وهو في الجو عال
اهبط الأرض فالهواء جديب
قال لي الصقر : في جناحي وعزمي
وعنان السماء مرعى خصيب

"Aku katakan kepada helang yang sedang terbang tinggi,
Turunlah ke bumi, udara di sini segar.

Helang berkata kepadaku ; pada sayapku, dan keazamanku,
Serta ketinggian di langit ini, terdapat tempat makananku yang subur"

Kehidupan daie ini sangat-sangat hidup bila dibandingkan dengan perjalanan alam semulajadi. Ini kerana saf du'at ini sebahagian daripada sistem yang wajib ada dalam alam semesta ini. Ia boleh dikatakan sunnatullah dalam alam ini. Pasti akan ada hingga hari Kiamat.

Hayati makna alam ini, untuk lebih memahami tabiat dan hakikat dakwah kepada Allah yang sebenar dengan lebih mendalam.
Salam.

1 comment:

Hazim Azhar said...

Akhi.. tulisan yang penuh makna dan dihisasi oleh lakaran2 dakwah yang indah. Semoga Allah memilih kita sebagai tenteranya..